Τετάρτη, 29 Ιουλίου 2009

Μάρεϋ Μπούκτσιν


Ο Μαρεϋ Μπούκτσιν γεννήθηκε το 1921 στη Νέα Υόρκη από γονείς μετανάστες και από πολύ μικρός οργανώθηκε στην νεολαία του κομμουνιστικού κόμματος.
Το 1939 θα διαγραφεί από αυτή λόγω "αναρχοτροτσκιστικών αποκλίσεων."
Είχε προηγηθεί μιά αποτυχημένη εξαιτίας του νεαρού της ηλικίας του, απόπειρα κατάταξης του ως εθελοντής στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Δούλεψε σαν εργάτης στη βιομηχανία αυτοκινήτων και μετά από ένα σύντομο πέρασμα του από τον τροτσκισμό, ασπάσθηκε ελευθεριακές κι αντιεξουσιαστικές ιδέες.
Στη συνέχεια ο Μπούκτσιν αρχίζει να δημοσιεύει τις μελέτες του και να διδάσκει στα ελεύθερα πανεπιστήμια της Νέας Υόρκης μέχρι που βρίσκει θέση τακτικού καθηγητή στο Νιού Τζέρσεϋ ενώ γίνεται συνιδρυτής του Ινστιτούτου Κοινωνικής Οικολογίας στο Βερμόντ.
Υπήρξε δραστήριος και πολυγραφότατος ως το θάνατο του στις 30/07/2006 παρά τα πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε (σκλήρυνση κατά πλάκας)

Ο Μπούκτσιν ονόμασε το σύνολο του θεωρητικού του έργου, κοινωνική οικολογία και δίκαια θεωρείται μαζί με τον Γκόρζ καθοριστικός στο να αποκτήσουν οι οικολογικές αντιλήψεις πολιτική υπόσταση. Όλα αυτά βέβαια σε ιδιαίτερα δύσκολες εποχές για τις παραπάνω θεωρίες που αντιμετωπίζονταν εχθρικά από τους απολογητές της αναπτυξιακής φρενίτιδας της απόλυτα κοινής δηλαδή παραμέτρου ανάμεσα στον φιλευθερισμό και τον μαρξισμό.
Για τον Μπούκτσιν και σε αντίθεση με τον Μάρξ, η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο προηγείται της εκμετάλλευσης της φύσης από τον άνθρωπο, επομένως η ιεραρχική δομή της κοινωνίας είναι υπεύθυνη και για τα οικολογικά προβλήματα.
Αυτή η άποψη σε συνδυασμό με τον "ελευθεριακό κοινοτισμό" , αποτελεί τις βάσεις των αντιλήψεων που διατυπώνει ο Μπούκτσιν σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, τόσο για την κοινωνική οργάνωση, όσο και για τους τρόπους συγκρότησης των υποκειμένων που θα πραγματοποιήσουν τις αλλαγές.

«Η αντίληψη ότι ο άνθρωπος πρέπει να κυριαρχήσει στη φύση εμφανίζεται κατ' ευθείαν από την κυριαρχία του ανθρώπου στον άνθρωπο. Η πατριαρχική οικογένεια φύτεψε τους σπόρους της κυριαρχίας στις πυρηνικές σχέσεις της ανθρωπότητας. Ο κλασικός διαχωρισμός-διχασμός στην αρχαιότητα μεταξύ ιδεατού κόσμου και πραγματικότητας, μεταξύ πνεύματος και εργασίας την έθρεψε. Και η ενάντια στη φύση προκατάληψη του Χριστιανισμού βοήθησε στην ανάπτυξή της. Αλλά δεν ήταν παρά όταν διαλύθηκαν οι οργανικές κοινοτικές σχέσεις (φεουδαλικές ή αγροτικές στη μορφή) και αντικαταστάθηκαν από τις σχέσεις της αγοράς, που ο ίδιος ο πλανήτης κατάντησε πλουτοπαραγωγική πηγή για εκμετάλλευση. Αυτή η προαιώνια τάση βρίσκει την πιο οξυμμένη της ανάπτυξη στον σύγχρονο καπιταλισμό».


Έχουν εκδοθεί στα ελληνικά

  • Άκου Μαρξιστή, εκδ. Διεθνής Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 1975
  • Αυθορμητισμός και Οργάνωση, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα, 1976
  • Η οικολογία και η επαναστατική σκέψη, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα, 1977
  • Ιεραρχία και κυριαρχία, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα, 1977
  • Η οικολογία της ελευθερίας, εκδ. Διεθνής Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 1978
  • Επιθυμία και ανάγκη στο επαναστατικό κίνημα, εκδ. Διεθνής Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 1978
  • Προς μιαν απελευθερωτική τεχνολογία, εκδ. Διεθνής Βιβλιοθήκη, 1979
  • Η ριζοσπαστικοποίηση της φύσης, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, 1985
  • Ο Μαρξισμός σαν αστική κοινωνιολογία, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα, 1987
  • Τι είναι κοινωνική οικολογία, εκδ. Βιβλιοπέλαγος, Αθήνα, 1992
  • Ξαναφτιάχνοντας την κοινωνία, εκδ. Εξάντας, Αθήνα, 1993
  • Η σύγχρονη οικολογική κρίση, εκδ. Βιβλιοπέλαγος, 1993
  • Προς μια οικολογική κοινωνία, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1994
  • Η ισπανική επανάσταση του 1936, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, 1995
  • Τα όρια της πόλης, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1996
  • Ο μύθος του υπερπληθυσμού, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα, 1997
  • Ιστορία, πολιτισμός και πρόοδος, εκδ. Ισνάφι, 2005
  • Κοινωνικός ή Lifestyle Αναρχισμός: Ένα Αγεφύρωτο Χάσμα, εκδ. Ισνάφι, 2005
  • Το πρόταγμα του Κομμουναλισμού, εκδ. Αλεξάνδρεια, 2006

Δευτέρα, 27 Ιουλίου 2009

RUMBA


Εδώ και πολλά χρόνια κάθε φορά που δέχομαι μιά πρόταση από φίλους για να δούμε κάποια κωμωδία στο σινεμά, προσπαθώ να κερδίσω χρόνο, να κάνω μιά στοιχειώδη έρευνα καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που τέτοιες προτάσεις που αφορούν το δυσκολότερο κινηματογραφικό είδος, καταλήγουν σε ένα χαμένο βράδυ.
Κάτι τέτοιο δεν συνέβη το περασμένο Σάββατο βλέπωντας τη Rumba, μία ταινία που χωρίς να επαγγέλεται επίσημα την κωμωδία, πολύχρωμη, με έμφαση περισσότερο στην κίνηση παρά στους διαλόγους και με έντονες αναφορές σε συγκεκριμένες τεχνοτροπίες του βωβού σινεμά, καταφέρνει να δημιουργεί πολλές φορές αβίαστο γέλιο.


Η τραγελαφική ατμόσφαιρα διατηρείται ως το τέλος, οι ερμηνείες είναι, όπως πρέπει να είναι χωρίς ανούσιες υπερβολές, η μουσική εξαιρετική.
Μαύρη κωμωδία, μιά πολύ καλή ταινία με στοιχειώδη εφέ και χαμηλό προυπολογισμό χωρίς
καταστροφές και παραλλαγές χιλιοειπωμένων διαλόγων.


Πέμπτη, 23 Ιουλίου 2009

ΣΤΕΓΑΝΟ-ΠΟΙΗΣΗ



ΕΥΦΛΕΚΤΗ Η ΑΠΟΣΤΑΣΗ


Ἀσυγχώρητη ἀπροσεξία
νὰ μοῦ στείλεις ἐπὶ χάρτου ἐφημερίδας
ὁλοσέλιδή τη φωτογραφία σου
μὲ ἀναμμένο τὸ τσιγάρο της.


Ἂν ἔπιανε φωτιὰ ἡ παραλαβή;
Ποιὰ πυροσβεστικὴ
ψυχραιμία εἰς μάτην θὰ καλοῦσα
σὲ ποιὸ διανυκτερεῦον ἔγκαυμα
θὰ ἔτρεχα ἀνήμπορο ἐγὼ χαρτὶ καμένο
σὲ ποιὰν ἐξαντλημένη θεραπεία


σὲ ποιὰν ἀποζημίωση μετά.
Ἀσφάλεια ἀναθρώσκοντος καπνοῦ
δὲν ἔχω κάνει.


Κική Δημουλά




Δεν είναι μόνο οι φωτογραφίες με τα αναμμένα τσιγάρα επικίνδυνες, καλή διάθεση να υπάρχει και η φωτιά ανάβει με ένα ποίημα, μιά αφιέρωση. Η έκταση της φωτιάς, αντανακλά διαθέσεις και απόψεις.


Ο Μισέλ Φουκώ στο βιβλίο του: Η μικροφυσική της εξουσίας, αναφέρει ότι η αποτελεσματική άσκηση της εξουσίας στην εποχή μας, έχει καταστήσει μάλλον ξεπερασμένη την καταστολή και τις εξόφθαλμες πολιτικές απαγορεύσεων. Η αποτελεσματική άσκηση της εξουσίας σήμερα συνίσταται στην καθοδήγηση των διαγωγών και τη διευθέτηση της πιθανότητας.






Και η απόσταση είναι εύφλεκτη κι έτσι παραμένει.


Για όσους την ανακάλυψαν


Για όσους τη συντηρούν


Για όσους επενδύουν σ΄αυτή


Για όσους αρέσκονται να "διευθετούν" τις πιθανότητες


Για όσους ορκίζονται στο σκοπό καθαγιάζοντας μέσα και συμπεριφορές.




Ιστορικά, οι άτυπες ιεραρχίες μέσα στα συλλογικά εγχειρήματα, ήταν πάντα επιθετικότερες απέναντι στους... αυθάδεις της αντίθετης άποψης. Έχουν γραφτεί και ειπωθεί τα πάντα γύρω από τέτοια ζητήματα, τα έδρανα των συνελεύσεων παλιότερα όπως οι υπολογιστές σήμερα πυρακτωμένα έβγαζαν δόντια, η... προσήλωση στο σκοπό που καθαγιάζει τα μέσα και τις απαράδεκτες συμπεριφορές ήταν πάντα η μαγιά για την κατασκευή ενοχών και κυρίως εντυπώσεων. Όλα αυτά με σχεδόν πάντα το ίδιο διακύβευμα. Το βασίλειο της ερήμου, το άνυδρο τοπίο που επιτρέπει μεταξύ άλλων, να χώσουμε το κεφάλι μας στην άμμο. Κι όταν κατά καιρούς βγαίνει έξω, νομίζει πως δικαιούται να απαξιώνει ανθρώπους οι οποίοι στην παγωμένη αγορά της Κυψέλης, αντιμετωπίζοντας προσωπικά προβλήματα που θα τους δικαιολογούσαν απόλυτα να βρίσκονται σπίτι τους, συνέχιζαν απτόητοι το ρόλο της χαρούμενης μαγείρισσας. Στην έρημο οι βροχές είναι σπάνιες, για τις όποιες ενοχλήσεις ας μην υπάρχουν ψευδαισθήσεις. Δεν ψιχαλίζει.






Κυριακή, 19 Ιουλίου 2009

BRUCE LEE, ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ




Ένα ονοματεπώνυμο απόλυτα και καθοριστικά συνδεδεμένο με τον κόσμο των πολεμικών τεχνών, μέσα από τη φιλμογραφία και το Jeet Kune Do.
Γεννήθηκε στις 27/11/1940 και έφυγε με ...μυστηριώδη τρόπο από τη ζωή σε ηλικία 33 ετών στις 20/7/1973. Στις ταινίες του αποτυπώνεται η ξεχωριστή δυναμική του κούνγκ φου.
Αυτός ο παράξενος χορός του σώματος που μάχεται σε απόλυτη ισορροπία με την ψυχή.
Οι δύσκολες εποχές πέρασαν, τότε που οι παραγωγές ταινιών κούνγκ φου ήταν συνώνυμες με το φτηνό και το ασήμαντο όσον αφορά τα φίλμμ αλλά και το κοινό που τα παρακολουθούσε.
Οι εποχές που αδιαφορώντας για τα στύλ μάχης που αναδείκνυε κάθε ταινία, επικρατούσε η ονομασία ταινίες καράτε. Μετά ήρθε ήρθε η ώρα των παιδοβούβαλων τύπου Βαν Ντάμ, των πιό αργών κι απ΄το ριπλέι και κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι μέχρι ο Ταραντίνο να αποδώσει τις πρέπουσες τιμές και οι σύγχρονοι Κινέζοι σκηνοθέτες να μας μαγέψουν με τις εξαίρετες τους "χορογραφίες". Το βλέμμα του δράκου όμως δεν θα ξεχαστεί ποτέ.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ




  • 971 The Big Boss Fists of Fury


  • 1972 Fist of Fury The Chinese Connection


  • 1972 Way of the Dragon Return of the Dragon


  • 1973 Enter the Dragon


  • 1979 Game of Death (ενώθηκε με μερικές σκηνές που παίχτηκαν λίγο πριν το θάνατό του).



Η επιλογή του αντιπαθητικού Τσάκ Νόρις μόνο τυχαία δεν είναι







Τετάρτη, 15 Ιουλίου 2009

DASHO KURTI


Έρημα χωριά

Στίχοι: Ηλίας Κατσούλης
Μουσική: Dasho Kurti


Έρημα χωριά
μέσ' το τραίνο για τα σύνορα
άνοιξη βαριά στης καρδιάς τη ζυγαριά
άγνωστα πουλιά μέσ' τα φύλλα που θροίζουν
και σε τόπους που μυρίζουνε βροχές, άγριες βροχές
μυρίζουνε βροχές, άγριες βροχές.

Έρημα χωριά
σαν το δάκρυ μου που κράτησα
σαν τα μάτια σου π' αγάπησα
και τα παίρνω μακριά σαν τα έρημα χωριά
σαν τα έρημα χωριά.

Έρημα χωριά
λίγο έξω απ' τα σύνορα
βλέμματα θεριά, άλλου κόσμου μαχαιριά
άλλου κόσμου η μαχαιριά.

Τώρα νοσταλγώ
τα φιλιά που δε μετρήσαμε
τα τραγούδια π' αγαπήσαμε
και τα παίρνω μακριά σαν τα έρημα χωριά
σαν τα έρημα χωριά.

O Dasho Kurti είναι ένας ιδιαίτερος μουσικός από την Αλβανία με εξαιρετικές επιδόσεις στη σύνθεση, ενώ εκτελεστικά στο ακορντεόν, αποτελεί μαζί με τον Ηρακλή Βαβάτσικα το κορυφαίο δίδυμο στην Ελλάδα. Τα πρώτα χρόνια του Dasho ήταν εξαιρετικά δύσκολα όπως για κάθε μετανάστη, έφτασε πολύ κοντά στο σημείο να εγκαταλείψει τη μουσική για λόγους βιοπορισμού, κατάφερε όμως να τα βγάλει πέρα με το πείσμα του και τη βοήθεια των φίλων του για τους οποίους εξακολουθεί να παίζει όποτε βρίσκει χρόνο, από το βεβαρυμένο πλέον επαγγελματικό του πρόγραμμα, στις ταβέρνες της Καισαριανής.
Στον Dasho χρωστάω εδώ και δέκα χρόνια γνωριμίας , τη διαμόρφωση πολύ ευρύτερων αντιλήψεων γύρω από τη μουσική και την οριστική κατάργηση κάποιων στεγανών στο μυαλό μου σε σχέση με τα παραδοσιακά ακούσματα ή τα...έθνικ όπως κάποιοι τα αποκαλούν για να ξορκίσουν άγνωστο τι.
Ο Dasho ανήκει πλέον στην κατηγορία των μεταναστών που είναι επιθυμητοί.
Εξαιρέσεις, χρήσιμες για κάποιους, σε κατηγοριοποιήσεις και άλλοθι για στάσεις ζωής που στοιχίζονται ή πραγματοποιούν μεταλλάξεις βασισμένες στο φόβο, το συμφέρον ή τις επιδέξιες κατασκευές του καθεστώτος και των Μέσων (του).
Μόλις χθές παρακολουθούσα στο MEGA την προσπάθεια του παρουσιαστή στο κεντρικό δελτίο, να παρασύρει (ευτυχώς μάταια) καθηγητή επιδημιολογίας, στην άποψη ότι ο ιός της νέας γρίπης έχει περισσότερες πιθανότητες επικίνδυνης μετάλλαξης σε χώρες του τρίτου
κόσμου από όπου προέρχεται και ο μεγαλύτερος αριθμός μεταναστών στην Ελλάδα!!!
Εξαιρέσεις και κανόνες, συλλογικές ψευδαισθήσεις που χαιδεύουν τ΄αυτιά, αναφορές για τα υποτιθέμενα ασφαλή κι ακριβοδίκαια κριτήρια του "μέσου όρου" των πολιτών.
Αφήνω στον Dasho το μόνο επιτρεπόμενο από το blog χαίδεμα αυτιών κι όσο για τα υπόλοιπα
καμμία χαλάρωση. Το επερχόμενο φθινόπωρο έχουμε να δούμε πολλά και σημαντικά, με ή χωρίς παραμορφωτικούς φακούς.





Τετάρτη, 8 Ιουλίου 2009

ΣΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΡΑΤΑ

Για το πόστ αυτό αφορμή στάθηκε η επικοινωνία μου τις τελευταίες μέρες μέσα από σχόλια και mail με τη Roadartist. Η αλήθεια είναι ότι λατρεύω όλες τις ταινίες με τέρατα, μεταλλαγμένα καλαμάρια, υπερμεγέθη χταπόδια και φυσικά αιμοδιψείς καρχαρίες.
Την ώρα που όλος ο κόσμος βρίσκει διέξοδο στη ζέστη και την εργασιακή βαρεμάρα, κοιτώντας βιντεάκια με παραλίες στο διαδίκτυο, εγώ συνηθίζω να ξαναβλέπω σκηνές από αγαπημένες ταινίες, όπως αυτές που περιέγραψα παραπάνω.
Ανεξάρτητα από εποχή και κλίμα, υπάρχει η διαχρονική φαντασίωση μου στην Ερμού στο Σύνταγμα τα μεσημέρια του Σαββάτου όταν η κίνηση στα μαγαζιά είναι στο φόρτε της.
Σκέφτομαι τότε, τι ωραία που θα ήταν αν πίσω από τις πολυόροφες κατασκευές, εμφανιζόταν ξαφνικά το λατρεμένο κεφάλι του Κίνγκ Κόνγκ.
Εντάξει, κανείς δεν είναι τέλειος.








Παρασκευή, 3 Ιουλίου 2009

ΤΑ ΜΠΛΟΓΚΣ ΤΙ; ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΩ ΚΙ ΟΡΚΟ...


Η γνωμοδότηση του απερχόμενου εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Σανιδά για την επικοινωνία που αφορά το διαδίκτυο, ότι δηλαδή δεν καλύπτεται από το άρθρο 19 του συντάγματος που διασφαλίζει το απόρρητο των επικοινωνιών ήταν μόνο η αρχή, ένας αξιόπιστος τρόπος να συνδεθούν οι δικτυακές δραστηριότητες με την "καταπολέμηση του εγκλήματος", απόλυτης προτεραιότητας εδώ και αρκετό καιρό για τους διαχειριστές της εξουσίας και τα μμε.
Ταυτόχρονα ήταν και μία καλή ευκαιρία να αποτυπωθεί το εύρος των αντιδράσεων για ένα μέτρο που πέρα από κάθε αμφιβολία στρέφεται κατά των ατομικών ελευθεριών.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η ελληνική κοινωνία επαναδιαμορφώνεται με βάση την περιβόητη πολιτική ατζέντα Καρατζαφέρη. Πολύ βολική άποψη αυτή για κάποιους.
Βολική, κυρίως γιατί αποκρύπτει ότι εν μέσω κρίσης, αυτή είναι η ατζέντα του συνόλου του επιχειρηματικού κόσμου, των μμε που έχουν στην ιδιοκτησία τους και των κομμάτων εξουσίας
που σπεύδουν να υιοθετήσουν τις θέσεις των αφεντικών τους.
Μετά λοιπόν από τη γνωμοδότηση-γκάλοπ του Σανιδά, ώρα για δράση με πρώτο αποδέκτη το Athens Indymedia.Προφανώς έπεται συνέχεια.
Το ποιές θα είναι οι αντιδράσεις των χρηστών του διαδικτύου και ιδιαίτερα των μπλόγκερς στις παραπάνω επιθέσεις που γίνονται μέσω της άρσης του απορρήτου και της απόπειρας να φιμωθούν συγκεκριμένοι δικτυακοί τόποι, είναι αναμφίβολα σημαντικό ζήτημα.

Ο χώρος των μπλόγκς είναι τεράστιος, πολύχρωμος και αντιφατικός κι αυτό είναι δεδομένο τόσο ως πραγματικότητα, όσο και ως σε πολλές περιπτώσεις προτέρημα.
Ακόμα όμως και στο πιό "κοντινό" κομμάτι του, παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μία αδιαφορία ως προς τα κοινωνικά δρώμενα ή και μία διολίσθηση σε θέσεις καθεστωτικές.
Υπάρχει ακόμα το σχεδόν διαχρονικό παράπονο από φίλους μπλόγκερς με σταθερά μεγάλη επισκεψιμότητα, ότι τα σχόλια περιορίζονται καμμιά φορά και στο 1/4 του συνηθισμένου αριθμού όταν οι αναρτήσεις θίγουν κοινωνικά και "δυσάρεστα" θέματα.
Από την άλλη βέβαια υπάρχει μία σαφώς καταγεγραμμένη δυναμική που έχει αποτυπωθεί και μέσα από σημαντικές πρωτοβουλίες. Ίδωμεν.


Τετάρτη, 1 Ιουλίου 2009

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ



Οι επιλογές του δεν ήταν πάντα οι καλύτερες σε σχέση με το ταλέντο που διέθετε κι ο τίτλος του αντι-στάρ που τον συνόδευε ήταν αλήθεια όσο αλήθεια είναι οτιδήποτε συμβαίνει μέσα στα όρια του Hollywood. Ο Μάρλον Μπράντο ήταν όμως ηθοποιός.
Το απόλυτο ένστικτο υποκριτικής ήταν προσαρμοσμένο στα δεδομένα που απαιτουσε η ερμηνεία των ρόλων, μύθος που δεν κατασκευάστηκε γι΄ αυτό και άντεξε στο χρόνο.


ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
  • το κορμί μου σου ανήκει 1950
  • Λεωφορείον ο Πόθος 1951
  • Viva Zapata! 1952
  • Ιούλιος Καίσαρ 1953
  • Ο Ατίθασος 1954
  • Το Λιμάνι της Αγωνίας 1954
  • Ντεζιρέ 1954
  • Μάγκες και κούκλες 1955
  • Αυγουστιάτικο φεγγάρι 1956
  • Σαγιονάρα 1957
  • Ο χορός των καταραμένων 1958
  • Ο φυγάς 1959
  • Η εκδίκηση είναι δική μου 1961
  • Η ανταρσία του ΜΠΆΟΥΝΤΥ 1962
  • η καταδίωξη 1966
  • Η κόμισσα από το Χόνγκ Κόνγκ 1967
  • Ανταύγες σε χρυσά μάτια 1967
  • Ο άνθρωπος της Νύχτας 1972
  • Ο Νονός 1972
  • Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι 1972
  • Οι φυγάδες του Μισούρι 1976
  • Σούπερμαν 1978
  • Αποκάλυψη Τώρα 1979
  • Η μυστική φόρμουλα 1980
  • Μιά σκληρή λευκή εποχή 1989
  • Ο Αρχάριος 1990
  • Christopher Colombus:The Discovery 1992
  • Nτόν Χουάν Ντε Μάρκο 1995
  • Το νησί του δρ. Μορώ 1996
  • Ο Γενναίος 1997
  • The Score 2001